top of page

Årsplanen

HVORFOR ÅRSPLAN


Årsplanen er et redskap for både personalet og foreldrene til barna i barnehagen. Personalet i barnehagen vil bruke årsplanen i sitt arbeid for å sikre at arbeidet i barnehagen er målrettet. Årsplanens innhold er hentet fra rammeplanens intensjoner og lov om barnehagen.


Innholdet i årsplanen er ikke avskrift av Rammeplanen. Den inneholder hovedpunktene i planen, sammen med Nidelvåsen barnehage sitt hovedmål. Dette tilsammen blir de mål vi har satt, og som vi skal jobbe mot.

PERSONALET

Eier og styrer: Hege Rostrup Gjeruldsen
Pedagogisk leder: Caroline Aanonsen

Pedagogisk leder: Monica Hanssen

 

Barnehagemedarbeidere:
Henriette Tveitdal
Lissbeth Knutsen 
Martine Finsand 

Pål Saxlund 

Hjørdis Skarmyr

Maria Larsen

Marie Rørvik

BARNEHAGEN

Barnehagen er en friluftsbarnehage og er godkjent for 35 plasser.
Nærmiljøet til barnehagen er lite trafikkert og består av lekeplasser og masse friområder med gode turmuligheter. I Skarvedalen er det gode turmuligheter og en fin traktorvei, der barna kan løpe trygt uten trafikk. Her besøker vi også kuer, griser, sauer og hester. Nede i Bødtkerbukt bor noen snille besteforeldre som gjerne tar imot besøk av oss. Der har vi brygge med båt, epletrær og plommetrær. Til våren blir det utflukter med båten til ulike øyer i skjærgården vår. Vi fisker fra brygga og tar fangsten hjem. Eplene vi plukker, tar vi med til eplefabrikken Fuhr i Grimstad. Der får vi nydelig eplesaft og en super fin opplevelse. Vi har tre el lastesykler som vi turer rundt til blant annet byen, strender, ulike baner. turplasser og stallen til Martine. Her får barna lært om dyrestell, og ikke minst ridning av øverste klasse. 

     

Personalsamarbeid

For å skape et miljø hvor både voksne og barn trives, trenger vi å ha et godt personalsamarbeid. Vi ønsker at personalet skal ha en åpen og aksepterende holdning til hverandre. Det er derfor viktig å ha en god kommunikasjon der man tar opp konflikter og problemer underveis. Personalet har en variert bakgrunn og vi ser det som viktig å kunne benytte seg av den enkeltes egenart og utnytte disse i arbeidet med barna.

Foreldresamarbeid

Barna tilbringer mye av sin tid i barnehagen. For å ha en oversiktlig og god tilværelse for dem, er det viktig at foreldrene og personalet har en god dialog. Målet vårt er at foreldrene skal føle seg trygge på at barna har det godt i barnehagen.

Hente og bringesituasjon

Den viktige kontakten med de foresatte er den daglige kontakten i forbindelsen med bringe og henting. Her tar man opp praktiske ting og informerer om barnet.

Foreldresamtaler

I løpet av barnehageåret har vi foreldresamtaler, en på høsten og en på våren. Her snakker man om barnets utvikling, trivsel i barnehagen og spørsmål foresatte har til barnehagen.

Foreldremøte

Foreldremøte har vi to ganger i året. Her tar vi opp generelle planer og informasjon til de foresatte.

Foreldrerådet

Barnehageloven pålegger alle barnehager å ha et foreldreråd. Det består av alle foreldrene/foresatte i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme samarbeidet mellom hjem og barnehagen.

HVA MENER VI ER VIKTIG FOR BARNA

Barnehagen skal være en plass der barna, foreldrene og personalet skal føle seg hjemme. Det skal bli presentert et variert tilbud til barna, hvor de kan få utvikle lek og læring i samspill med andre. Vi ser det som viktig at det gis mye tid til lek og undring. Barnehagen skal være fleksibel i forhold til bruk av planene sine. Det er ikke målet som er viktig for oss, men prosessen. Når vi er på tur, er det ikke lengden på turen som er målet, men opplevelsen og undringen. Målet må gjerne endres underveis, ut i fra barnas ønsker og behov.

BARNS MEDVIRKNING

"Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen." (Rammeplanen:2017)

"Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov.

Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta." (Rammeplanen:2017)

I barnehagen gir vi barna mulighet til å påvirke egne valg i hverdagen. Vi voksne legger da til rette for både lek, og andre aktiviteter som tar utgangspunkt i barnas interesser. Barna får oppleve egen innflytelse i barnehagehverdagen sin.

SOSIAL KOMPETANSE

Hva er sosial kompetanse?

Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre. Det er ikke medfødt og utvikles heller ikke av seg selv, men må læres!
Denne utviklingen skjer i samspill med andre gjennom lek og annen samhandling. Det kreves et målrettet og langsiktig arbeid fra de voksnes side dersom en barnegruppe skal fungere positivt for alle barna. Dette er et av våre store mål her i barnehagen. Vi øver i alle situasjoner.

Gjennom en reflektert og systematisk innsats kan vi være med å bygge opp barnas sosiale kompetanse, slik at kvaliteten på samspillet hele tiden kan være i utvikling. Ved å fokusere systematisk på sosial ønsker vi å lære barna til å fungere godt sammen med andre, både voksne og barn.
Dette er også er høyt prioritert område i Rammeplanen for barnehagen.

FRILUFTSLIV

Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser, med skog, dyr og mark rundt oss. Det gir oss store muligheter til å gi barna lek og læring i naturen.
Vi ønsker å gi barna erfaringer og opplevelser som er med på å fremme kunnskaper og holdninger til naturen. Barna skal få iaktta og utforske naturen og knytte dette sammen med andre aktiviteter som forming, sang og musikk, drama, norsk og matematikk. Vi kommer også til å gi barna kunnskaper om vekster, dyr og vår egen avhengighet av disse.

 

Nærmere opplysninger om hva vi kommer til gjøre finner dere i aktivitetsplanen.

DIVERSE INFORMASJON

Faste tradisjoner:

  • 13 DESEMBER Lucia feiring. Vi lager lussekatter og inviterer foreldre på

         frokost i barnehagen

  • ADVENT Adventstund-tenning av lys. Fortellinger og ulike julesanger

  • Desember- juleavslutning i barnehagen, grøtfest i skogen og tur til gurebo gård

  • Karneval- alle barn og voksne kler seg ut og vi slår katten utav sekken.

  • Fastelaven- vi lager fastelavens ris og baker boller

  • Påske- vi maler påskeegg og vi jakter på påskeharen

  • 17 Mai- vi går i 17 mai tog og markerer dagen i forveien

  • Juni- sommeravslutning i barnehagen og barna opptrer 

Planleggingsdager 2024/2025

Mandag 05. August

Fredag 18. Oktober

Fredag 27. Desember

Fredag 30. Mai

Sommerferie 2025:

Uke: 28, 29, 30 og 31


 

Vi håper på et positivt og utviklende barnehageår sammen med dere.

Hilsen Maria, Monica, Caroline, Henriette, Lissbeth, Martine, Hjørdis, Pål, Marie og Hege

bottom of page